sunnuntai 11. syyskuuta 2011


Hitaasti edistyy Gauin kasaus. Paketti on maannut sohvalla, sängyllä ties missä jo viisi päivää ja rungossa on vasta muutama ruuvi kiinni. Ehkä kokous intoa rauhoittaa sähköosien puute. Paketit ovat jo kyllä matkalla, joten eiköhän tämäkin projekti ala edistymään.

Tänään tuli myös käytyä lentämässä tuota hk450-konetta. Ensimmäinen ja viimeinen lento alkoi oudolla äänellä. Otin koneen alas tarkasteluja varten, mutta en äkkiseltään tajunnut tarkistaa moottorin pinjonin ja päärattaan välystä. Kaikki näytti muuten olevan kunnossa, joten ajattelin äänen johtuvan jostakin laakerista, jonka voisi vaihtaa myöhemmin. Nostin koneen ilmaan ja moottori pomppasi irti rattaasta. Alashan sieltä taivaalta tultiin ilmaan nostovoimaa. Sen verran kone kopsahti maahan, että toisen lavan kärki kärsi vaurioita ja pääakseliin tuli myös pieni heitto. Ei vielä ole tuo autorotaatio oikein hanskassa.

Moottorin irtoaminen johtui todennäköisesti syistä:
1. Moottori oli kiinnitetty senkkakantaisilla ruuveilla joita en ollut muistanut vaihtaa tasakantaisiin ruuveihin
ja
2. Moottori on aika epätasapainoinen ja se tärisee käydessään aika paljon. Eipä tullut kasattaessa koekäytettyä pelkästään moottoria, jotta olisi huomannut tuon värinän.
Ei siis muuta kuin uusi akseli ja uudet ruuvit paikalleen. Pääratas olisi vielä ollut ihan ok, mutta vaihdoin senkin nyt uuteen. Päätyy tuo puoliksi käytetty ratas nyt paniikkivarastoon.
Täytynee harkita uuden moottorin hankkmista. Ei tuo tärinä pidemmän päälle tee hyvää moottorin laakereille, eikä muullekkaan tekniikalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti