torstai 16. kesäkuuta 2011

Nopeudensäätimen sieluelämää

Kopterissani on kiinni tuo Turnigy 40A Plush. Kiinnostuin tässä pari päivää sitten tutkimaan nopeudensäätimen ohjekirjaa tarkemmin samalla kun säätelin nupin asetuksia enemmän oppikirjamaiseen suuntaan.. Noparin oletusasetuksilla on lennetty tähän mennessä koska se on toiminut niillä. Halusin kuitenkin varmistaa, että missä asennossa soft start mahtaa olla asetuksissa.


Nopeudensäädin ohjelmoidaan heiluttelemalla kaasutikkua ja kuntelemalla nopeudensäätien piippailuja.



Sitten ei muuta kuin kentälle testaamaan nupin uusia asetuksia ja noparin toimintaa. Testi ja säätölentelyn aikana kierroksia tuntui olevan koneessa reippaasti vaikka olin asettanut kaasukäyrän 70%. Akkukin meni vahingossa cut offin puolelle. Säätelin käyrää alemmaksi kunnes muistin mitä ohjekirjassa oli mainutta kaasun säätöalueen ohjelmoinsta.

 Kun nopeudensäätimeen kytketään virrat silloin kun kaasuvipu on ylhäällä, niin nopeudensäädin tulkitsee tikun asennon kaasun yläpääksi ja tallentaa sen muistiinsa, kun tikku liikutetaan alas, niin nopeudensäädin tulkitsee sen kaasun alapääksi ja tallentaa muistiin.

Olin edellisellä lennätyskerralla vahingossa kytkenyt akun kiinni kun kaasuvipu oli jossakin satunnaisessa asennossa. Käänsin kaasun pois ja en ajatellut asiaa sen enempää. Ja näin helposti kaasun säätöalue oli säädetty vahingossa pieleen.

Eipä siis muuta kuin noparin toiminta-alueen ääripäiden uudelleen ohjelmointi käyntiin ja taivalle. Ja avot, johan oli kopterin kaasun toiminta loogisemman tuntuista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti