perjantai 4. toukokuuta 2012

Koikkarin punainen paroni (proto)


Kapalevylentokoneen prototyyppi on enää testilentoa vailla valmis projekti. Koneen rakenne ja siiven profiili muuttuivat rakanteleun aikana painonsäätösyitä. Kapalevy on yllättävän painavaa ja kotelorakenteinen runko sekä KFm3 tai siipikaarirakenteinen siipi olisivat olleet liian painavia.
Koneen lopullinen lentopaino on nyt n.480g ja siiven kärkiväli 100cm.


Levysiiven taittokulma on n.1/3 kohdassa ja siiven etureina on 2cm takareunaa alempana. En löytänyt mistään tietoa tämän tyyppisestä siiven rakenteesta, mutta muitan nähneeni tämän tyyppisen balsasiiven rakenteen jossakin vanhassa lennokkikirjassa. Tuo siiven taiton kohta ja kulpa on siis puhdas arvaus.


Sarana on tehty loveamalla kapalevy. Siiven yläpinnalla on teippi vahvistamassa kartonkia, jotta sarana kestäisi paremmin. Myös alapinnalla oli teippi, mutta revin teipin pois kun saranan lovia piti syventää. Jos tämä toimii, niin ainahan voi tehdä uuden nätimmän siiven tämän proton tilalle. Siiven tyvikohtaa vahvistaa 4x4mm mäntyrima.
 

Koneessa on 1000KV moottori sekä HK:n Yakista lainattu 20A nopeudensäädin. Potkuriksi tulee ainakin aluksi 8x6.


Koko kone on koottu kuumaliimalla, teipillä sekä nippusiteillä. 


Koneen oikea painopiste on hieman mysteeri. Painopiste on nyt n.1mc siiven taittokohdan takapuolella. Täytyy koelennolla (tai jos hyvin käy niin lennoilla) tarkemmin määrittää painopiste sekä siiven kohtauskulma. Toivottavasti tämä selviää ensimmäisestä lennosta ehjänä, jotta koneen asetuksia voi alkaa säätämään.

Seuraavaksi koneesta nähdäänkin joko lento / säätö uutisia tai valokuva kasasta kapalevyn palasia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti