perjantai 11. toukokuuta 2012

Gauin setuppi


Nyt kun viimeinkin Gaui on saatu lentävään kuntoon, on aika käydä läpi koneen varustus.

Gyro: Aling GP780
Peräservo: Aling DS650
Nupin servot: Bluebird 661dmg+hs
Nopari: Turnigy Brushless ESC 85A w/ 5A SBEC (ylimitoitettu kiinanlaadun takia :-) ihan ok softstart, voisi olla toki pehmeämpikin.
BEC: TURNIGY 5-7.5A (8~42v) HV UBEC for Lipoly
Vastari: Hobby King 2.4Ghz Receiver 6Ch V2
Moottorin pinjoni: 16T
Ensimmäinen pääratas: 42T
Moottori: Turnigy Typhoon 600H Heli Motor 1100kv (600 class)
Tällä setupilla 90% kaasulla nupin kierrokset n. 2600rpm
Laskutelineet: HK 600
Peräevä: HK 600
Akku: 6S 2200mAh Turnigy nano-tech

Gyron kanssa vielä on vähän hienosäätöä ja opettelua tuon asetuksissa, pitää hyvin, mutta tekee toiseen suuntaan pienen bounce backin nopeasta liikkeestä, ehkä vähän viivettä kokeilla lisätä tms. jää kyllä oikeaan asentoon.


Yhtään isompi moottori koneeseen ei kyllä mahtuisi. Nytkin on jo hyvin tiukkaa. Moottori on saanut myös pienen naarmun kylkeensä vaikka minkään ei pitäisi ottaa kiinni moottoriin. Olisiko joku pieni roska eksynyt rungon ja moottorin väliin?


En pitänyt tuosta 2x 3s virityksestä jota monet käyttävät, joten akkuna on nyt 6s 2200mAh nano-techit.


Tein canopylle modauksen, että koneessa voi käyttää 550 t-reksin koppaa. HK:n lasikuitukoppa vain on vähän painava (ja sen maalaus epäonnistui), joten päädyin takaisin tuon alkuperäiseen. Modauksen ansiosta nokalle mahtuu nyt vaikka 5000mAh akku jos koneen vain saa jotenkin tasapainoon esim. pidemmällä peräputkella ja laittamalla taakse vaikka vastaanottimelle oman back-up akun.


Noparin BEC ei ole käytössä koska sen käytöstä oli foorumeilla huonoja kokemuksia. Käytän tuota ulkoista beckiä 6v jännitteellä kun kerran servot ja gyrot sen kestää. Teippi tuossa BECin kyljessä on lisävarmistus 5v / 6v hyppylankapinnin paikallaan pysymiseen.


Landareina ja peräevänä on 600 HK:n osat. Kone istuu nätisti, eikä perä kolise maahan niin herkästi.



Servopyörän linkkien asemointi oli hieman mysteeri mysteeri. Servoarmien kohdat eivät ole linjassa servon keskipisteen kanssa vaan vähän taaempana. Mikä lie mekaaninen hyöty tästä sitten on? Ulkomaalaisilla foorumeilla vaan sanottiin, että "laittakaa niin kuin ohje sanoo, niin ei tule bindaus ongelmia". Jos saatte selville (tai tiedätte) mikä taika tuossa on, niin kertokaa ihmeessä :-)
Noh, kopterifriikki sorvasi alumiinista kiekot ja porailin käsiporan sekä keittiönpöydän tarkkuudella reiät paikalleen ja askartelin niihin kierteet.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti